Hai semua! Saya dalam dilema juga.Nak tulis secara serius atau santai infomasi ini.Jika serius macam baca portal berita pulak.Kalau santai...

Kanser Rahim Akibat Pil Perancang

Hai semua!

Saya dalam dilema juga.Nak tulis secara serius atau santai infomasi ini.Jika serius macam baca portal berita pulak.Kalau santai macam bukan perkara serius.

Jadi inilah hasil.

Pil perancang diambil oleh kaum isteri sebagai langkah pencegahan kehamilan yang tidak diingini.Namun ada yang berpendapat kesan pengambilan pil perancang boleh menyebabkan kanser rahim

Benar atau tidak informasi tersebut,saya cari jawapan untuk pembaca.



Menurut Profesor Dr. Nik Hazlina Nik Hussain dalam Utusan Malaysia bertarikh 25 Februari 2018 menyatakan memang benar.Kajian terdahulu mendapati ramai pengidap kanser rahim akibat pengambilan pil perancang berbanding mereka yang tidak mengambilnya.

Teori berlakunya kanser rahim ini kerana pil perancang ada mengandungi hormon.Tindak balas hormon ini menyebab permukaan rahim membentuk kanser.

Sungguhpun begitu kaum wanita janganlah panik kerana berita baiknya kanser rahim dapat diatasi sekirannya diketahui lebih awal.

Sebab itu jangan memandang ringan ujian saringan Pap Smear dalam usaha untuk mengenalpasti kesihatan dalaman wanita.

Jika si isteri menderita kanser rahim secara tidak langsung si suami turut menderita.

Malam-malam yang akan dilalui kurang berseri dan tidak bererti lagi.

Tak pelah kalau sudah 80 tahun ke atas.Kalau usia masih muda memang ujian dan cabaran kepada pasangan suami isteri.

Opss.

Kita sambung lagi selepas iklan murahan tersebut.

Suntikan vaksin adalah langkah terbaik pencegahan.Ujian saringan Pap Smear pula sebagai langkah berjaga-jaga untuk 'detect' pertumbungan sel secara luarbiasa pada permukaan rahim.

Penutup

Jelas di sini mencegah lebih baik daripada mengubati.

Jika masih mahu menggunakan pil perancang sebagai pencegah kehamilan perlulah diambil dengan kaedah yang betul.

Ok.

Itu sahaja dan semoga bermanfat hendaknya.

Sekiranya nak ada anak lagi la bagus.Boleh baca info ini dulu sebelum nak buat  "anak"



14 ulasan:

  1. Setiap penyakit ada penangkalnya, yang penting rajin cek up
    semoga penyakit cepat terdeteksi dan bisa segera diobati

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu Maya.

      amalkan sikap berhati hati.

      Padam
  2. kalu pil perancang yg diperoleh bukan dari klinik / hospital, mmg besar risikonya kelak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. paling baik ambik dari klinik atau hospital yang bertauliah..

      dapatkan presepsi dengan lengkap

      Padam
  3. Balasan
    1. Ya saya dah terima dan dah jawap pun

      Padam
  4. Takutnyaaa T^T perempuan paling banyak risiko kena kanser... :(
    .
    Thank you for the nice sharing!! ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. jaga pemakanan dan sentiasa amalkan budaya hidup sihat

      rilex sahaja..

      terkena penyakit ada hikmahnya

      Padam
  5. sbb tu apa ubat2 pun nk amik biar ngn nasihat doktor, jgn kita pandai2 amik sndiri tanpa tahu kesan di kemudian hari....

    BalasPadam
    Balasan
    1. yang penting jangan salah gunakan pil tersebut untuk kegiatan tidak bermoral

      Padam
  6. makanya, ambilla pil yang disarankan doktor dan jgn pandai pandai beli sendiri

    BalasPadam
    Balasan
    1. benar sama sekali..

      jika ikut kaedah yang betul kanser rahim boleh dielakkan

      Padam
  7. takut la pulak bila tengok kanser kanser ni. Allah. mintak dijauhkanlah daripada kita semua. amin

    BalasPadam
    Balasan
    1. In shaa Allah kita akan selamat kita sentiasa jaga kesihatan dan selalu berwaspada

      Padam