Hai semua, Ajal dan maut adalah seperti bom jangka.Bila-bila sahaja boleh meletup apabila tiba masanya.Begitulah perumpamaan kepada nyawa ...

Serangan Mati Mengejut

Hai semua,

Ajal dan maut adalah seperti bom jangka.Bila-bila sahaja boleh meletup apabila tiba masanya.Begitulah perumpamaan kepada nyawa manusia apabila terkena serangan mati mengejut

Dalam portal berita baru-baru ini saya terbaca informasi menarik.Dinyatakan ada yang terkena mati mengejut disebabkan serangan jantung.

Ini berlaku kerana penyumbatan salur darah koronari jantung.Istilah yang lebih santifik ialah hypertrophic obstructive cardiomyopathy iaitu suatu kelainan jantung di mana otot jantung bengkak dan menghalang pengaliran darah keluar dari jantung.

Menurut kenyataan seorang doktor lelaki pada peringkat umur 40 tahun turut berisiko sakit jantung terutamanya mereka yang ada darah tinggi, kencing manis, kolesterol lemak yang tinggi dalam badan, hisap rokok dan faktor genetik.



Penutup

Biarpun kita mustahil untuk mengelak dari mati namun tidak mustahil kita boleh kekal sihat hingga ke tua.

Syaratnya jaga kesihatan dan pemakanan.

p/s : Bacaan tambahan ----->Memahami Hukum Tarikan Dengan Mudah

40 ulasan:

  1. Kami cakap serangan jantung lah tu

    BalasPadam
  2. Ada kawan bos saya meninggal masa umur 31 tahun sebab sakit jantung ni..nauzubillah..

    BalasPadam
  3. Ini yang paling ditakutkan.
    Jika tiba2 seseorang terkena serangan jantung mendadak dan posisinya sedang jauh dari keluarga ... ,betapa menakutkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa-apapun itu takdir la mas..

      bila bila kita boleh mati

      Padam
  4. Umur 40 tahun dan yg sudah menopuse memang rawan terkena penyakit. Darah tinngi yg kadang bisa muncul tanpa rasa sakit.

    BalasPadam
    Balasan
    1. jika maauk umur begitu..

      kena hati-hati la

      Padam
  5. Beberapa kali aku juga denger berita tetanggaku meninggal akibat serangan jantung. Emg gaya hidup sehat mesti diterapkan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ajal maut ditangan Tuhan namun usaha untuk sihat ditangan kita

      Padam
  6. Bila usia dah diatas 40, sudah cukup rawan untuk segala macam penyakit. The key is rutin berolahraga dan pola hidup sehat

    BalasPadam
    Balasan
    1. bila usia begini..

      perlu berjaga-jaga dan berhati-hati sahaja

      Padam
  7. Semoga kita semua mati dalam keadaan husnul khotimah -amiin ^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. aamiin..itulah yang kita nak dalam dunia ini

      Padam
  8. Apapun itu baiknya memang kita selalu mempersiapkan bekal untuk pulang nanti ya, Mas..

    BalasPadam
  9. AJAL MAUT ALLAH TENTUKN..KSHTN DIRI PENTING DIJAGA

    BalasPadam
    Balasan
    1. kita berusaha..

      hanya Allah sahaja yang menentukan

      Padam
  10. serangan jantung memiliki peringkat tertinggi di dunia dalam merenggut nyawa seseorang tanpa terkecuali
    Biasanya terjadi pada orang di atas umur 40 tahun ke atas. Mengjangkit karena pola hidup yang tidak sehat.

    Harus banyak berolahraga, bahkan harus secara rutin agar lemak dan kolesterol bisa tergerus oleh kegiatan tersebut.

    BalasPadam
    Balasan
    1. penting sekali amal gaya hidup sihat

      Padam
  11. salam.
    btul tu.wajib bg kita utk mjaga kesihtn yg diberi dgn sebaiknya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. jika ada kesedaran memang mudah untuk menjaga kesihatan

      Padam
  12. kena jaga kesihatan dan pemakanan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya..itu yang sebaiknya...

      in shaa Allah

      Padam
  13. zmn skrg ni, mati tak mengenal usia, sedangkan pemain bola atau olahragawan dan org yg aktif bersukan pun boleh mati mengejut....

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebab maut boleh serang bila -bila.

      sesiapa yang sentiasa bersedia kira beruntung

      Padam
  14. semoga kita terhindar dari hal yang demikian
    amiiin...

    BalasPadam
    Balasan
    1. aamiin..

      itulah yang kita cuba elakkan

      Padam
  15. ada tu muda lagi dah meninggal sbb serangan jantung kan... lbh2 lg yg kuat merokok tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada juga yang sudah tua-tua tetapi masih hidup lagi hehehhe

      rezeki masing masing-

      Padam
  16. Sekarang ni cik azue kena lebih menjaga kesihatan. Maklum laa dah menopos

    BalasPadam
    Balasan
    1. yakah ..

      kasihannya.

      moga istiqamah untuk menjaga kesihatan

      Padam
  17. Betul tu.. kena jaga kesihatan, nicely said. Dulu masa sekolah ada sorang cikgu meninggal sebab serangan jantung..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yalahkan ..

      penyakit jantung menyebabkan seseorang boleh 'padam' awal

      Padam
  18. Betul tu, jaga kesihatan dan jika diizinkan Allah kita dipanjangkan umur. Insha Allah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aamiin dan in shaa Allah.

      sama-sama kita menjaga kesihatan untuk kekal hidup lebih lama

      Padam
  19. Mati adalah ketentuan... Semoga pengakhiran kita nanti dalam keadaan husnul khotimah -amiin

    BalasPadam
    Balasan
    1. kita minta mati dalam keadaan yang beriman

      Padam
  20. ooo serangan jantung maksudnya itu bro?

    BalasPadam
    Balasan
    1. rata-rata orang meninggal dunia secara mengejut kerana penyakit Jantung

      Padam